HomeBelastingenWegenbelasting elektrische auto: dit verandert er in 2025

Wegenbelasting elektrische auto: dit verandert er in 2025

Deel dit artikel op

Bezitters van elektrische auto’s moeten per 2025 wegenbelasting betalen. Dat is te lezen in de Voorjaarsnota van het kabinet. Elektrisch rijden wordt hiermee een stuk onaantrekkelijker. Heb jij een elektrische auto, of wil je er één kopen? Dan is het goed om te weten hoe de toekomst eruitziet.

Motorrijtuigenbelasting

In Nederland betaal je motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting) als je een auto of een ander voertuig met een motor bezit. Hoeveel je betaalt hangt af van:

  • Brandstof;
  • Emissie (uitstoot CO2 en fijnstof);
  • Gewicht voertuig.

Motorrijtuigenbelasting betaal je vanaf het moment dat het kenteken van het voertuig op jouw naam staat. Mrb, de afkorting van motorrijtuigenbelasting, betalen doe je per maand of per kwartaal.

Op dit moment betalen bezitters van elektrische auto’s geen wegenbelasting. Dit omdat de Rijksoverheid het gebruik van deze voertuigen wilde stimuleren. En hoe kan dat beter dan via belastingvoordeel?

In eerste instantie was het de bedoeling dat deze tijdelijke maatregel tot 2020 zou duren. Later werd besloten het te verlengen tot en met 2024. Elke vorm van belasting is echter een inkomen voor de regering, en dus kon je erop wachten dat dit zou gaan veranderen.

Elektrische auto aan een laadpaal.
Afbeelding: Pixabay

Wegenbelasting elektrische auto

Per 2025 moet er wegenbelasting voor een elektrische auto afgedragen worden. Volgend jaar gaat er allereerst een kwarttarief gelden. Dat komt neer op 75 procent korting op de motorrijtuigenbelasting ten opzichte van niet-elektrische auto’s.

In de jaren daarna wordt die korting steeds verder afgebouwd. Van 2026 tot en met 2028 is de tariefkorting nog slechts 40 procent.

In 2029 krijg je 35 procent korting op de wegenbelasting voor je elektrische auto. In 2030 is dat 30 procent en vanaf 2031 vervalt de complete tariefkorting. Vanaf dan ga je de volle mep betalen.

Leeggewicht

In 2031 is het dus afgelopen met de pret. Sterker nog: de kosten kunnen flink oplopen. Bij een elektrisch voertuig betaal je namelijk belasting over het leeggewicht. Bij de elektische auto worden de batterijen daarbij ook meegenomen.

Als je zelf een EV (elektrisch voertuig) bezit, dan weet je dat de batterijen zomaar 300 tot 600 kilogram kunnen wegen. De wegenbelasting voor je elektische auto kan daardoor dan ook flink hoger uitvallen.

Alternatieven

Op het moment van schrijven is het wel zo dat er nog veranderingen kunnen komen. Als elektrisch rijden dusdanig zwaar belast gaat worden, gaat de overheid volledig aan haar doel voorbij en zullen mensen juist massaal terugkeren naar de benzineauto. De kans is dan ook groot dat er nog iets wordt aangepast.

Zo zou de kilometerheffing bijvoorbeeld kunnen worden ingevoerd, of een alternatief dat hierbij in de buurt komt. In dat geval verdwijnt wegenbelasting, of zal het er anders uit komen te zien.

Wat ook nog zou kunnen is dat er een compensatie komt. Een accu van een elektrische auto weegt namelijk veel zwaarder dan de motor van een benzinevoertuig. De ANWB pleit hier overigens al lang voor.

Deel dit artikel op

Meer van dit: